Збройна агресія проти України та окупація частини її території поставила більше 1 000 000 осіб у становище, в якому вони під дією тих чи інших факторів змушені були вчинити діяння які визначаються Кримінальним Кодексом України як злочини.
Для того щоб запобігти покаранню таких осіб за громадською ініціативою був розроблений проект закону «Про прощення», що передбачає можливість заміни покарання на альтернативне для громадян України, що вчинили певні злочини на окупованій території. На думку авторів проекту держава вже зараз має демонструвати ставлення до людей на тимчасово окупованій території після їх звільнення та встановлення офіційної влади.
Зміни до кримінального кодексу
Відповідно до законопроекту під дію закону потрапляють особи які вчинили тільки певні злочини (насильницька зміна конституційного ладу, тероризм, диверсія, перешкоджання діяльності ЗСУ та ін.) невеликої та середньої тяжкості. При цьому ст. 110, 111 і 114-1 ККУ пропонується викласти в новій редакції зі зменшеними термінами покарання, щоб вони відповідали кваліфікації невеликого або середньої тяжкості злочину.
Окрім того статтю 111 – Державна зрада автори вважають за доцільне доповнити ще однією частиною – колабораціонізм. При цьому дається визначення колабораціонізму та особи-колаборанта, що дозволить здійснювати кримінальне переслідування громадян, які вступили у співпрацю з агресорам і своїми діями зашкодили державним та національним інтересам України.
Не виключено що доповнення потребуватиме і процесуальний кодекс, оскільки необхідно передбачити повноваження суддів що до розгляду проваджень про «прощення», строки такого розгляду, права та обов’язки учасників, порядок судового слухання, тощо.
Процедура прощення
Для заміни виду відповідальності або звільнення від покарання особа повинна подати заяву про прощення до місцевого суду наділеного повноваженнями розглядати кримінальні провадження або до правоохоронних органів (під час безпосереднього перетинання лінії розмежування).
У заяві особа повинна зазначити коли і які діяння нею було вчинено на тимчасово окупованій території та за яких обставин, до заяви додається власне прохання про прощення у якому особа повинна зазначити що розкаюється у вчиненому злочині.
В чинній редакції за злочини не будуть притягувати до відповідальності осіб які виконували обов’язки що до ліквідації небезпечних наслідків на окупованій території та громадян, які звернулись до державних органів РФ в установленому порядку для отримання російського паспорта (це не вважається злочином). Решту повинні подати вказані вище документи протягом:
-
6 місяців з дня офіційної деокупації території;
-
6 місяців з дня вступу в дію закону «Про прощення» якщо вони виїхали з тимчасово окупованої території;
-
14 днів з дня перетину лінії розмежування при виїзді з тимчасово окупованої території.
Особи які не подали заяви та прохання або подали їх із пропущенням строку притягуються до відповідальності на загальних підставах без застосування альтернативних санкцій.
Суд зобов’язаний протягом 5 днів від дати отримання заяви дослідити вказані в ній обставини та призначити судове слухання. За результатами розгляду справи може бути прийняте рішення про:
-
Прощення особи, якщо вказані нею діяння підлягають прощенню;
-
Закриття провадження якщо у вказаних діяннях відсутній склад злочину;
-
Звільнення особи від відповідальності якщо вона входить до кола осіб що звільняються від відповідальності;
-
Передання матеріалів справи органу досудового розслідування якщо вказані нею обставини мають ознаки тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Звертатись із проханням про прощення будуть мати право навіть особи діяння яких підпадає під визначені законом злочини для прощення і проти яких вже порушено кримінальну справу.
Альтернативні покарання
Законопроектом пропонується замінити санкції у вигляді позбавлення волі за злочини невеликої та середньої тяжкості на альтернативні санкції у вигляді:
-
Тимчасового позбавлення права – громадянин позбавляється права займати певні посади, зокрема у органах державної влади, правоохоронних органах, посади Президента, члена кабінету міністрів та цілого ряду інших органів.
-
Призупинення права – призупиняється право на участь у виборах президента, депутатів усіх рівнів а також сільських голів, старост та депутатів АР Крим. Окрім того призупиняється право вказаних осіб бути обраними президентом, депутатом, головою або старостою.
Обидві санкції застосовуються на строк від 5 до 10 років в залежності від терміну позбавлення волі, який передбачений у статті кримінального кодексу. Таким чином, особи які попросили про прощення позбавляються практично будь-яких політичних прав, що викликає певне протиріччя, оскільки конституція гарантує всім громадянам України право обирати та бути обраним. Більше того, навіть особи що перебувають у місцях позбавлення волі мають право голосу на всеукраїнських виборах.